Odpovědnost za vady hmotného zboží a zboží nehmotného dodávaného na hmotných nosičích rozlišuje mezi spotřebiteli, nepodnikajícími právnickými osobami a podnikateli a dělí za odpovědnost zákonnou a nadstandardní záruku za jakost.
Zákonná odpovědnost za vady
Zákazník je spotřebitelem nebo nepodnikající právnickou osobou | Zákazník je podnikatelem | |
---|---|---|
Zákazník může reklamovat vady zboží | existující v okamžiku převzetí zboží zákazníkem
které se vyskytly v zákonné záruční době 24 měsíců (u použitého zboží lze zkrátit až na 12 měsíců) od převzetí zboží zákazníkem |
existující v okamžiku dodání zboží |
Zákazník může reklamovat vady zboží do skončení | zákonné záruční doby | zákonné reklamační doby 6 měsíců (v případě skryté vady 2 let) od dodání zboží zákazníkovi |
Zboží se považuje za vadné také v případě, že nesplňuje následující:
- má vlastnosti, které jste si ujednali, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které jste vy nebo výrobce popsali nebo které mohl zákazník s ohledem na povahu zboží a na základě prováděné reklamy očekávat,
- se hodí k účelu, který pro jeho použití uvádíte nebo ke kterému se zboží tohoto druhu obvykle používá,
- odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,
- je v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a
- vyhovuje požadavkům právních předpisů.
Zákazníkům naopak neodpovídáte:
- u zboží prodávaného za nižší cenu za vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
- za opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním,
- u použitého zboží za vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí,
- za vady zboží, vyplývá-li to, zejména u zboží zuživatelného a podléhajícího rychlé zkáze, z jeho povahy,
- pokud zákazník před převzetím zboží věděl, že zboží má vadu,
- pokud zákazník vadu sám způsobil.
Nadstandardní odpovědnost za vady
Zákazník je spotřebitelem nebo nepodnikající právnickou osobou | Zákazník je podnikatelem | |
---|---|---|
Nepovinně nad rámec zákona je možné zákazníkům možné poskytovat i záruku za jakost a to jako | záruku prodlouženou, která se uplatní po skončení zákonné záruční doby | záruku nadstandardní, protože na základě zákona odpovídáte podnikateli pouze za vady existující v okamžiku dodání zboží |
Zákazník na základě záruky za jakost může reklamovat zboží | po skončení zákonné záruční doby 24 měsíců od převzetí zboží zákazníkem do skončení prodloužené záruky za jakost | do skončení nadstandardní záruky za jakost |
Rozsah nadstandardní záruky za jakost je užší než rozsah zákonné odpovědnosti za vady, a proto zákazníkům v rámci záruky za jakost neodpovídáte za každou vadu, ale odpovídáte pouze, že:
- budou zboží nebo jeho část způsobilé k použití pro svůj obvyklý účel,
- si zboží nebo jeho část zachovají své obvyklé vlastnosti.
Zákazník tedy v rámci záruky za jakost nemůže reklamovat každou vadu, ale pouze vadu natolik závažnou, která způsobí, že zboží nebude způsobilé k použití ke svému obvyklému účelu nebo že kvůli ní zboží ztratí své obvyklé vlastnosti.