Vracení peněz po odstoupení od smlouvy – musíme spotřebiteli vrátit úplně celou částku včetně poštovného? Co když vrátí zboží poškozené nebo opotřebované?

Ondřej Špulák

Pokud jde částku, kterou obchodník vrací spotřebiteli, je povinen vrátit mu:

  • veškeré zaplacené finanční prostředky, a to
  • včetně nákladů na dodání zboží, které spotřebitel zaplatil. Ty se vrací v plné výši v případě, že spotřebitel využil k dodání zboží nejlevnější nabízený způsob dodání. Pokud nabízíte i další levnější způsoby dodání, stačí spotřebiteli vrátit jen částku, která odpovídá nejlevnějšímu srovnatelnému způsobu dodání. Vzájemně srovnatelné způsoby dodání zboží jsou např. osobní odběry na provozovně a odběrném místě ve stejné lokalitě nebo dodání na určenou adresu různými dopravci. Srovnatelnými způsoby dodání však nejsou např. osobní odběr a dodání zboží na určenou adresu. Je totiž třeba myslet na to, že zákon ukládá vrátit veškeré zaplacené částky s tím, že možnost vrátit menší částku je pouhou výjimkou z obecného pravidla, a proto by měla být využívána pouze v nesporných případech.

Pokud spotřebitel zboží vrátí poškozené, opotřebované, nekompletní nebo jinak znehodnocené, je možné vracenou částku snížit v případě, že se hodnota zboží snížila v důsledku toho, že s ním spotřebitel nakládal jinak, než bylo nutné k obeznámení se s jeho vlastnostmi, funkčností nebo povahou. Spotřebiteli není možné vyúčtovat např. otevření obalu zboží, je ale možné snížit vracenou částku, pokud vám vrátí poškozené zboží nebo zboží, které je bylo evidentně užíváno způsobem, který nebyl nutný k tomu, aby se s ním spotřebitel seznámil.

Škodu, kterou vám spotřebitel takto způsobil a o kterou mu snížíte vracenou částku, je nutné určit pro každý jednotlivý případ odstoupení od smlouvy zvlášť a přesně podle konkrétních okolností, není možné stanovit paušální částku, která bude spotřebitelům v případě odstoupení od smlouvy účtována.

2 thoughts on “Vracení peněz po odstoupení od smlouvy – musíme spotřebiteli vrátit úplně celou částku včetně poštovného? Co když vrátí zboží poškozené nebo opotřebované?

  1. Dobrý den, pokud je ke zboží (příslušenství) přidáván návod, kde se píše, že kupující je povinen používat zboží pouze s určenými zařízeními a před rozbalením příslušenství zkontrolovat kompatibilitu příslušenství a zařízení a kupující na to kašle, zboží rozbalí a pokouší se používat s jiným zařízením, než uvádí návod, lze ho za to sankcionovat? Zakoupené příslušenství nevrátil poškozené, ale dle mého platí, že „nakládal jinak, než bylo nutné k obeznámení se s jeho vlastnostmi, funkčností nebo povahou.“ Mohu vůbec jako prodejce trvat na tom, aby kupující zboží používal v souladu s návodem? Když už ho musím ke většině produktů dodávat…

    1. Vážený pane Bureši, děkujeme Vám za Váš dotaz. V rámci komentářů u článků právní rady neposkytujeme. Pokud však máte zájem o podrobný právní rozbor problému, ozvěte se nám prosím e-mailem, telefonicky nebo prostřednictvím kontaktního formuláře na webu.

Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Povinná pole jsou označena *