Při přepravě zboží zákazníkovi může dojít k jeho poškození. Nebezpečí škody na zboží nese obchodník, v určitém okamžiku však nebezpečí škody přechází na zákazníka. Nositel nebezpečí škody na zboží pak škodu musí řešit a případně uplatňovat náhradu škody vůči tomu, kdo ji způsobil (obvykle přepravce).
Následující tabulka znázorňuje, kdy dojde k přechodu nebezpečí škody z obchodníka na zákazníka v závislosti na způsoby dodání zboží a na tom, zda je zákazník podnikatelem, spotřebitelem či nepodnikající právnickou osobou:
Spotřebitel nebo nepodnikající právnická osoba | Podnikatel | |
---|---|---|
Pošta nebo přepravní společnost | Předáním zboží zákazníkovi | Předáním zboží přepravci |
Odběrné místo (např. Uloženka) | ||
Osobní odběr na provozovně | Předáním zboží zákazníkovi |
Pokud ke škodě na zboží dojde v okamžiku, kdy ji nese obchodník, musí škodu na zboží řešit obchodník a nemá to vliv na jeho povinnost dodat zákazníkovi objednané zboží včas. Pokud dojde ke škodě na zboží v okamžiku, kdy ji nese zákazník, musí škodu na zboží řešit zákazník a nemá to vliv na jeho povinnost zaplatit obchodníkovi cenu zboží.